McCain, lider rynku i innowacji w obszarze produktów mrożonych w Europie i na świecie, opracował 11 zobowiązań z zakresu CSR, które zostaną wdrożone w firmie do 2012 roku. Zakładają one m.in. wprowadzenie nowych produktów, które nie są wstępnie podsmażane, programów dla najwyższego bezpieczeństwa ludzi i współpracowników, rozwój w obszarze ochrony środowiska, jak również rozbudowę regionalnych i międzynarodowych projektów edukacyjnych i wymiany informacji. Wszystko to z myślą o konsumentach i środowisku naturalnym.
Dla konsumentów
Firma McCain, założona w Kanadzie w 1957 roku, od lat zainteresowana jest działaniami z zakresu CSR (ang. Corporate Social Responsibility). „Konsekwencja w naszym działaniu była i jest dla nas najważniejsza“ – podkreśla Jean Bernou, CEO McCain Continental Europe. „Od dawna analizujemy, jak nasze oddziaływanie na ludzi i środowisko wpływa na długotrwały rozwój naszego przedsiębiorstwa, w którym odpowiedzialność jest jednym z głównych filarów. W zakresie komunikacji operacyjnej dotychczas mniejszy nacisk kładliśmy na aspekty społeczne i bardziej skupialiśmy się na poszerzaniu znajomości marki, jak również na rozwijaniu różnorodnych produktów ziemniaczanych. Czasy się jednak zmieniły. Sukces przedsiębiorstwa zależy w coraz większej mierze od jego społecznej odpowiedzialności. Z tego powodu zdecydowaliśmy się pokazać nasze zaangażowanie w sprawy społeczne, poprzez stworzenie i przedstawienie publicznie mierzalnych celów CSR.“ – mówi Bernou.
Z tego też powodu McCain Continental Europe postanowiła sformułować 11 głównych założeń z zakresu CSR i zrealizować je do 2012 roku. Firmie najbardziej zależy na odpowiedzialnym obchodzeniu się z surowcami naturalnymi. Duży nacisk został także położony na dialog ze współpracownikami, kontrahentami, klientami i konsumentami. „Wierzymy, że integracja społecznie odpowiedzialnego postępowania we wszystkich obszarach naszego działania zapewni nam długotrwały wzrost.“ – podkreśla Bernou.
Odpowiedzialne postępowanie w ramach tradycji McCain
Jako przedsiębiorstwo rodzinne, które za cel postawiło sobie odpowiedzialną działalność, McCain w procesie produkcji swoich wyrobów całkowicie zrezygnował ze stosowania surowców modyfikowanych. Zamiast tego wykorzystuje wiedzę o hodowli ziemniaków, zebraną od największych fachowców uprawy tego surowca w Europie. Pozwala to na rozwijanie nowych odmian ziemniaków, których przetwórstwo jest mniej obciążające dla środowiska. Od 2006 roku o 40%, zredukowana została zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w produktach dzięki specjalnej stworzonej przez McCain „zdrowej“ mieszance oleju (tzw. Healthy Oil), która odpowiada zaleceniom WHO. Obecnie firma wdraża mieszankę oleju słonecznikowego z wysokooleinowym olejem słonecznikowym, który jeszcze bardziej poprawi profil kwasów tłuszczowych w produktach McCain (nasycone kwasy tłuszczowe < 20%).
Firma jest również mocno zaangażowana w programy partnerskie ze swoimi kontrahentami i wspiera projekty edukacyjne. Od 1999 wspólnie z polskimi hodowcami ziemniaka w Zamarte i Szydlaku, McCain pracuje nad nową, polską odmianą ziemniaka przydatną do produkcji frytek. Aktualnie trwa faza testowania pierwszych owoców pochodzących z tej współpracy.
McCain już od lat stosuje także aktywne zarządzanie wodą. Zapotrzebowanie na nią jest ustalane na podstawie specyficznych analiz bilansu wody. Pozwala to określić dokładną ilość wody potrzebnej do wzrostu ziemniaków. Dzięki temu jedynie 30% upraw McCain w regionach o słabych opadach deszczu jest sztucznie nawadniane.
Od początku istnienia firma McCain starała się poprawić swą niezależność energetyczną poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Dlatego przedsiębiorstwo zainstalowało tzw. Fermentator, który produkuje biogaz z odpadów po ziemniakach. Urządzenie to od kilku lat funkcjonuje we Francji i Holandii, a od 2009 w Polsce. Fermentator dostarcza około 6% zapotrzebowania na metan do systemów parowych w fabryce (docelowo będzie to 20%), zapewniając nawet 10% całego zużycia oleju opałowego. McCain zamierza rozszerzyć ten system na inne fabryki w kolejnych latach.
McCain w trosce o środowisko, zaopatrzył swoje fabryki także w oczyszczalnie ścieków, które filtrują 100% wody. Od samego początku ich istnienia wytwarzają one biogaz, wykorzystywany do procesu produkcyjnego i pokrywający do 15% zapotrzebowania na energię w danym miejscu produkcji. Już dziś fabryki McCain prowadzą recyckling około 98% odpadów.
W kwietniu 2010 roku powstała centralna chłodnia w Harnes we Francji, która pozwala na poprawę logistyki McCain Continental Europe. Inwestycja wyniosła prawie 42 milony EUR. Magazyn mieści 70.000 euro-palet, dzięki czemu wszystkie fabryki mogą wysyłać do niego produkty, redukując w ten sposób odległości, które musiały do tej pory pokonywać towary.
11 zobowiązań CSR firmy McCain na Europę:
I. Ludzie (Współpracownicy, Konsumenci, Dostawcy)
1. Wprowadzić nowe produkty nie podsmażane, które dostarczają wszystkich wartości odżywczych naturalnie tkwiących w ziemniaku.
2. Kontynuować prace nad jakością oleju aby osiągnąć redukcję tłuszczów nasyconych o kolejne 33% (40% redukcja uzyskana w 2006 r.) i tym samym osiągnąć poziom maksymalnie 20% nasyconych kwasów tłuszczowych w naszych produktach.
3. Wprowadzić nową grupę produktów, gdzie zawartość tłuszczu w produkcie usmażonym będzie o 50% mniejsza niż w obecnych analogicznych produktach.
4. W oparciu o Wytyczne Europejskie dla Przemysłu Spożywczego (CIAA), ograniczyć zawartość sodu do 240mg/100g (10 % GDA) w mrożonych formowanych specjalnościach ziemniaczanych.
5. Zapewnić pracownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa poprzez dobre zarządzanie, procedury bezpieczeństwa oraz regularne szkolenia.
II. Środowisko
6. Zintensyfikować pracę R&D nad znalezieniem nowych odmian ziemniaków
o mniejszym stopniu obciążania środowiska.
7. Osiągnąć jeszcze 6% redukcji zużycia energii i wody w naszych fabrykach w ciągu najbliższych 3 lat, w ślad za ograniczeniami odpowiednio 8% i 12%, uzyskanymi
w ciągu ostatnich 4 lat.
8. Zainwestować w kompleksowy audyt śladu węglowego* w procesie „z pola na talerz”, aby opracować konkretny plan redukcji emisji gazów cieplarnianych.
9. Zredukować roczny kilometraż transportu dla wszystkich mrożonych produktów gotowych o 180,000 km – tj. dystans odpowiadający 140 podróżom z Paryża do Madrytu.
10. Używać materiałów opakowaniowych z materiałów odnawialnych – tak szybko jak będą dostępne – dla minimum 50,000 ton gotowych produktów.
III. Zrównoważony wzrost
11. Wkład w rozwój społecznego dobrobytu poprzez programy wymiany informacji, jak również międzynarodowych i regionalnych projektów.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/mccain-w-trosce-o-konsumentow-i-srodowisko-11-zobowiazan-mccain-do-2012-roku